2017. december 5., kedd

Dugóhúzó

Ha úgy érzitek, mekkora szívás a dugóban ülni a körúton, akkor még nem is voltatok igazi dugóban. Itt bizony előfordul nagyobb városokban. Otthon a sok béna és félénk autós és bunkó ...és (igény szerint kiegészíthető) miatt szívnak sokan, itt szimplán csak káosz van. Mondjuk, ahhoz képest alig látni koccanást, de azt sem mondhatjuk, hogy minden autó horpadt lenne. Mennek amerre látnak, vagy legalábbis amerre egy kis rés keletkezik két kocsi között, de valahogy azért figyelnek egymásra. Sokat dudálnak, de főleg azért, hogy a másik holtterét kibővítsék. A piros lámpa sok esetben csak egy a három lehetséges szín közül, de alapvetően azért ekkor is a zöld van inkább előnyben. Nagyon sok a hivatalos és a nem hivatalos taxi, a különböző városi és elővárosi busz vagy a collectivo, amik általában két közelebbi várost kötnek össze. Ezek mikrobuszok, amit út közben lehet leinteni és szinte mindig felfér még egy ember...


dugó Limában

Limában ezt a helyzetet a legkönnyebben a gyorsforgalmi buszok (metropolitano) segítségével lehet elkerülni. Ezeknek végig saját sávjuk van, gyakorlatilag kötöttpályásként közlekednek, de több sávban, így ki tudják egymást kerülni, ha arra van szükség, például megállóknál. A megállók elkerített állomások, ahol egy kapun keresztül lehet felszállni. A kapu akkor nyílik, amikor beállt a busz a megállóba. Természetesen, precízen ajtóval a kapuhoz. Ha több vonal is használja ugyanazt az állomást, akkor feliratok jelzik, melyik buszhoz, melyik kapun lehet felszállni. Sokszor, nagyon nagy a tömeg, de akkor is rendesen sorba állnak, nem előznek. Igaz, aztán így is, úgy is megpróbál mindenki bepréselődni :-) Gyors alternatíva a dugóban araszoló hagyományos buszokhoz képest. Persze, csak ha éppen arra van dolgunk, amerre járnak.

metropolitano

azért nem mindenkinek jut kényelmes ülőhely...

Vidéken nagyon sok a taxi. Chachapoyasban szinte csak az volt, főleg a belvárosban. Oké, a hegyek között talán nem mindenkinek van szüksége saját kocsira, de például Chiclayoban is teli volt taxival az utca. A taxizást sokan lehetséges alternatívaként használják a városi tömegközlekedésben. Szokás az is, hogy egy taxi több, egymástól független utast is felvesz, ha azok nagyjából egy irányba mennek. Sok autón nem is látszik, hogy taxi. Valószínűleg, nem is hivatalos. Egyszerűen csak dudál, ha úgy gondolja, szüksége van az út mellett állónak fuvarra, vagy fordítva, ha valaki taxit szeretne, csak int minden kocsinak, aztán ha a kereslet és a kínálat találkozik, létrejön a fuvar. De a legtöbb dugót is ezek okozzák, mindenkit ott vesznek fel vagy raknak ki, ahol tetszik. Bekapcsolják a vészvillogót és kész, mások meg csak várjanak. Ilyenkor persze megy a nagy dudálás, hogy aztán 20 méterrel arrébb az eddig türelmetlen sofőr álljon félre hasonlóan, immár természetes nyugalommal. 

mini taxi


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése